piątek, stycznia 15, 2016

2016 ANANAS - WSTĘP

Witam wszystkich przeserdecznie,

W imieniu Ani, Magdy i swoim ogłaszam wielką reaktywację:)

Przez miniony rok każdy z nas miał wiele innych wyzwań i pasji na tapecie, i jakoś needlepoint zszedł na drugi plan. Na pewno spora rola w tym projektu SOTM 2015, który jak wiecie nie każdemu przypadł do gustu.

Ale, nie ma co patrzeć do tyłu, trzeba patrzeć do przodu!


Panie i Panowie, poniżej tłumaczenie do wstępu do projektu SOTM2016 !!!


Oryginalny wpis (w tym roku w formie pdf wpisy są zamieszczane) znajduje się jak zwykle na stronie ANG, link poniżej:

http://www.needlepoint.org/StitchOfTheMonth/2016/SOTM201601_Introduction.pdf

Projekt nazwany jest pięknie z francuska Feuilles d’ananas, autorką jest Susan Hoekstra.

Podtytuł, czyli A Study in Values mówi sporo o tym, nad czym w głównej mierze się skupiamy – na odcieniach koloru:)

W wolnym tłumaczeniu Feuilles d’ananas to liście ananasa, na na nasze potrzeby, nazwałam projekt ANANASEM :D czyli tytuł posta piszemy wg takiego klucza:
ANANAS - nazwa miesiąca - nick

Teksty pisane kursywą to przypisy tłumacza :D
TAK WYGLĄDA CAŁOŚĆ:
SOTM2016
Materiały potrzebne do wykonanie projektu to:

18 ct Mono Delux Canvas – podane jest 15” x 15”, co w przeliczeni na cm daje ok 38 x 38 cm. Kolor podany jest Eggshell (skorupka jajka) lub taki, który będzie pasował do wybranych kolorów nici

Tzw. Stretcher Bar – też wymiar 15” x 15”, chodzi o ramkę, na której będziemy mogli rozpiąć naszą monocanvę. (Monocanva jest sztywna, nie lubi tamborków, najlepiej sprawdza się ramka na której można rozpiąć materiał bez konieczności zginania go – bardzo dobre sprawdzają się drewniane ramki (z listewek albo ramki od podobrazi) do których można przypiąć materiał np. pinezkami po krawędzi. Dla osób które będą po raz pierwszy „zmagały” się z needlepointem, polecam zapoznanie się z pierwszym projektem na tym blogu. W początkowych postach jest mnóstwo przydatnych informacji na temat materiałów i narzędzi)

Igły – dostosowane do grubości nici

Igła do koralików (beading needle) - o grubości #10 (stosując zamienniki grubości i rodzajów koralików, należy dobrać grubość igły do zastosowanych materiałów)

Laying tool – nie umiem tego przetłumaczyć :) Chodzi o narzędzie, podobne do grubej igły umocowanej na rączce. Zadaniem tego narzędzia jest pomóc nam tak poprowadzić nici w wykonywanych ściegach, żeby wszystkie nitki leżały równolegle jedna obok drugiej, a nie przeplatały się wzajemnie (przy wyszywaniu NOVEJ, gdzie pracowałam używając 4 nitek muliny DMC, używałam do tego celu po prostu grubej igły)

Oste nożyczki

Nawlekacz do nitek (jeśli takowego potrzebujecie)

Ołówek – zalecają 4B

Gumka – chodzi o to, że mieć możliwość skorygowania/starcia na monocanvie linii w przypadku kiedy pomylimy się przy rysowaniu – bo należy pamiętać, że monocanvy nie można prać ani moczyć, bo traci wtedy swoje „sztywne” właściwości

DLA OSÓB PIERWSZY RAZ SPOTYKAJĄCYCH SIĘ Z TECHNIKĄ NEEDLEPOINT - polecam zapoznać się z zakładką PORADY u góry strony.

Poniżej wstawiam listę nici, które zostały użyte przez projektantkę w jej przykładzie.

Nici zostały podzielone na rodzaje, i potem w obrębie jednego rodzaju zostały uszeregowane wg odcieni od najciemniejszego do najjaśniejszego.

Nawet gdy nie jesteśmy zainteresowani daną kolorystyką, warto przyjrzeć się temu, w jaki sposób przechodzą odcienie w ramach jednego koloru. Żeby to sobie łatwiej uświadomić, przygotowałam skalę składającą się z obrazków odcieni. Widać jak delikatnie przechodzi jeden odcień w drugi. Stosowanie się do takiej zasady pozwoli na osiągnięcie wyważonej, przechodzącej z koloru w kolor kompozycji.


DMC Perle #5, 780, Ultra Very Dark Topaz, 1 skein
DMC Perle #5, 420, Dark Hazelnut Brown, 1 skein
DMC Perle #5, 781, Very Dark Topaz, 1 skein
DMC Perle #5, 783, Medium Topaz, 1 skein
DMC Perle #5, 729, Medium Old Gold, 1 skein
DMC Perle #5, 676, Lite Old Gold, 1 skein
Splendor 904, Dark Golden Brown, 1 card
Splendor 982, Dark Goldenrod, 1 card
Splendor 909, Goldenrod, 1 card
Splendor 1010, Lite Old Gold, 1 card
Splendor 1006, Lite Yellow, 1 card
Size #10 Topaz Glass Seed Beads, 1 box, Bead Treasures
Kreinik #8, 3228, Topaz, 1 spool
Kreinik #12, 002, Gold, 1 spool

Zestawienie odcienie koloru nici w podziale na rodzaj nici
Nici DMC Pearl #5 (zwane popularnie perłówką) to bawełniane nici, do kupienia już w wielu sklepach internetowych w Polsce. #5 oznacza ich grubość, są jeszcze #3 (grubsze) oraz nr #8 i #12 (cieńsze).


Splendor – z tego co wiem na razie nie do kupienia w Polsce. Jeśli ktoś chce dokładnie z nich skorzystać to należy szukać w zagranicznych sklepach internetowych. Jest to nić spleciona z 12stu pojedynczych jedwabnych nitek. Można wyszywać całym pasmem lub dzielić na mniejsze. W przypadku monocanvy 18 ct należy wyszywać całym pasmem, chyba że wytyczne powiedzą inaczej. 

Ponieważ mam w swoich zasobach taką nić, przygotowałam porównanie, jak wygląda grubość tej nici w porównaniu do:



Kreinik – przecudowna nić metaliczna. Bardzo lubię jej używać, bo nie dość że daje piękne efekty odnośnie metalizy, to jeszcze jest rewelacyjnie przyjazna w użytkowaniu. Nie mechaci się, nie plącze, nie zrywa – sama przyjemność. Polecam każdemu żeby chociaż raz spróbować – nici te niestety są dosyć drogie, ale naprawdę warte swojej ceny. I co ważne, większość do kupienia w polskim internecie.


Koraliki - polecam dobranie tego co dostępne w polskich sklepach i w odpowiadającym wam kolorze. Natomiast zaproponowany w projekcie rodzaj wygląda tak (LINK ) - link przykładowy pierwszy lepszy z wyszukiwarki.


Następna tabela jest bardzo ważna – dlatego przygotowałam wam ją oddzielnie, żeby każdy mógł ją sobie zapisać na dysku, wydrukować i wypełnić.
Tabela listy kolorów
To lista kolorów, w której są wypisane kolory użyte w projekcie wg odcieni, od najciemniejszego (lowest value) do najjaśniejszego (highest value). Kiedy w instrukcji w poszczególnych miesiącach będzie dyspozycja, aby wybrać kolor o odcień niżej na liście (value lower) niż poprzednio użyta nić, trzeba pamiętać że wybieramy kolor jaśniejszy niż kolor którym pracowaliśmy, zgodnie z kierunkiem na liście.


Polecam wpisanie sobie w tabeli kolorów przez siebie wybranych. Wtedy nie będzie problemów z tym jakim kolorem wyszywać dany element, ponieważ na naszej rozpisce będzie łatwo zobaczyć, jaki nasz kolor odpowiada kolorowi użytemu w wytycznych. W tłumaczeniach będziemy się posługiwać kolorami i określeniami podawanymi w wytycznych, dlatego tak ważne jest żeby każdy był w stanie przyporządkować do tego swoje kolory. Będzie to miało ogromny wpływ na końcowy wygląd pracy.


Specjalnie zostawiam określenia oryginalne, żeby łatwiej wam było pracować, nawet jeśli nie znacie angielskiego. Może się okazać że na schemacie pojawią się określenia lowest value (ciemniejszy w rodzinie danych nici) lub highest value (jaśniejszy) wtedy łatwiej będzie wyobrazić sobie w którą stronę kolorystycznie zmierzamy. 


Kolor SPLENDOR  904 to najciemniejszy kolor a Splendor  1006 to najjaśniejszy kolor w tym rodzaju nici. 

DMC Pearle Cotton #% kolor 780 to najciemniejszy kolor, a DMC Pearl Cotton #5 kolor 676 to najjaśniejszy kolor w tym rodzaju nici.

Można użyć innych nici, ważne żeby miały 11 odcieni w tej samej gamie kolorystycznej. Do tego dochodzą dwa kolory metaliczne jako uzupełnienie.

Przechodzimy do schematu, na którym mamy zaznaczone kolejne obszary (area) i rozłożenie nici w kolejnych obszarach. Schemat też przygotowałam żby każdy mógł sobie zapisać na dysku i wydrukować.
Schemat układ poszczególnych obszarów w projekcie SOTM2016
Ważne – poza obszarem #1  (area #1) który składa się z jednej części, każdy kolejny obszar składa się z czterech części/sekcji.

Schemat pokazuje:

  1. numerację obszarów
  2. Odnośniki do ilości nici podawanych w kolejnych miesiącach (są to numery podkreślone umieszczone na schemacie) i będą korespondowały z informacjami przekazywanymi w instrukcjach w kolejnych miesiącach. 

Zalecane też jest, żeby po zakończeniu wyszywania każdego obszaru zaznaczyć sobie obszar jako zakończony.


Instrukcja powyższa służy do tego, żeby zgromadzić wszystkie materiały oraz przemyśleć kolorystykę.  Natomiast nie znaczymy kanwy wg powyższego schematu dopóki nie zapoznamy się z wytycznymi ze stycznia.


Kiedy będziecie się zastanawiać nad wyborem kolorów których chcecie użyć do tego projektu, zwróćcie uwagę na odcień/wartość (oni to nazywają wartością koloru - the values of each color) każdego koloru.  Przygotowana została skala VALUE SCALE, żeby pomóc nam w ustaleniu wartości każdego koloru w stosunku do innych kolorów użytych w projekcie. Czy wartość jest niższa czy wyższa. Im wyższa wartość tym jaśniejszy kolor. Im mniejsza wartość, tym kolor ciemniejszy. Skala określa odcienie koloru od najjaśniejszego do najciemniejszego  odcienia w danej barwie koloru. Pomoże ustalić wartość odcienia koloru pomiędzy pozostałymi odcieniami danego koloru bazując na postrzeganiu wzrokowym. 

Każdy odcień koloru ma wartość względną, zdefiniowaną przez stopień jasności lub „ciemności” danego odcienia koloru.

VALUE SCALE
Skalę wartości przedstawione powyżej można wydrukować i wykorzystać do przetestowania względnej wartości każdego  odcieni. Po wydrukowaniu skali należy zrobić małą dziurkę dziurkaczem w każdym obszarze koloru. Kiedy przeciągniecie swoją nić pod otworkami, powinna "zniknąć/wtopić się" jeśli wartość odcienia koloru nici jest taka sama jak na na danym polu skali. Np jeśli "zniknie" kiedy przeciągacie ją pod najciemniejszym polem powyższej skali, znaczy że wartość odcienia tego koloru jest bardzo niska i należy jej użyć w centralnej części schematu. Jeśli "znika" bliżej lewej strony skali, należy użyć jej w późniejszych etapach.
 Myślę że każdy świetnie sobie poradzi i bez tej skali, ale gdyby ktoś miał ochotę spróbować to zachęcam i proszę o podzielenie się wrażeniami potem.

-----------

Tyle tytułem wstępu, bierzemy sie do roboty?:)
Ja mam zamiar zmierzyć się z tym projektem - zatęskniłam za needlepointem, a drugiej NOVE'j nie wyszyję :D

Jeśli ktoś zechciałby dołączyć do nas a boi się, to proszę o maila do mnie, do Ani lub do Magdy (adresy email na bocznym pasku). A jeśli ktoś chce dołączyć i się nie boi - bo przecież nie ma czego - to też prosimy o maila:D
 

22 komentarze:

  1. Ananasowo w patchworkach też jest :) a ja tak sobie myślałam żeby to jakoś tęczowo strzelić a tu odcieniami mamy się bawić ... niedobrze niedobrze pomyślę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Magda, uważam że powiedzenie że zasady są po to żeby je łamać ma coś w sobie :)

      Usuń
  2. Bardzo dziękuję za wspaniałe tłumaczenie Yenulko <3
    O kolorach myślę od pierwszej chwili - chyba muszę po prostu ręcznie dobierać wśród kordonków "5", Splendor czymś zastąpić ( np.muliną satynową ). Wówczas zobaczę, z którego koloru zbiorę odpowiedni komplet.
    Czerwień, to oczywiście pierwszy kolor, który mi się nasunął :)
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę że miliona satynowa to dobry kierunek. W jednej gamie koloru uzyskać można efekt zróżnicowanie przez to jak inaczej odbijają światło różne rodzaje nici. Qurcze, zapowiada się ciekawie :) trzymam kciuki za czerwień!

      Usuń
    2. Myślę że miliona satynowa to dobry kierunek. W jednej gamie koloru uzyskać można efekt zróżnicowanie przez to jak inaczej odbijają światło różne rodzaje nici. Qurcze, zapowiada się ciekawie :) trzymam kciuki za czerwień!

      Usuń
    3. Dziękuję <3 Mam kilka odcieni satynowej z DMC.

      Usuń
  3. Dziękuję za tłumaczenie.
    Chętnie w tym roku przyłączę się do zabawy

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję za tłumaczenie.
    Chętnie w tym roku przyłączę się do zabawy

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję i bardzo chętnie się przyłączę,aczkolwiek wyzwanie dla mnie duże ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Yenulka dziękuję za tłumaczenie. Trzeba przejrzeć swoje zasoby, a te są całkiem spore :). Muszę pomyśleć nad kolorystyką. Z pewnością nie będę się trzymać zasady stopniowania kolorów. Mam zamiar coś pokombinować. Pozdrawiam wszystkie uczestniczki zabawy, a te które się wahają mówię: nie ma się czego bać :). Im nas więcej, tym ciekawiej.

    OdpowiedzUsuń
  7. Projekt jest piękny. Od razu powiedziałam: robię go. Ale mam problem. Zawsze jak ciś haftowała to używałam muliny ariadny. Teraz pmyślałam o oryginalnych niciach. I co? Czytam, że nici splendor nie są dostępne w naszych sklepach. I tu właś nie ma proble, bo nie wiem czym jej zastąpić. Terenia pisze coś o mulinie satynowej. Nie wiem czym ona się różni od zwykłej muliny. Ale nie o to chodzi. Pytanie czy ta mulina ma odpowiedniki kolorystyczne do splendoru? i prośba o adres sklepu, w którym mogę zamówić wszystkie trzy rodzaje nici.

    OdpowiedzUsuń
  8. Projekt jest piękny. Od razu powiedziałam: robię go. Ale mam problem. Zawsze jak ciś haftowała to używałam muliny ariadny. Teraz pmyślałam o oryginalnych niciach. I co? Czytam, że nici splendor nie są dostępne w naszych sklepach. I tu właś nie ma proble, bo nie wiem czym jej zastąpić. Terenia pisze coś o mulinie satynowej. Nie wiem czym ona się różni od zwykłej muliny. Ale nie o to chodzi. Pytanie czy ta mulina ma odpowiedniki kolorystyczne do splendoru? i prośba o adres sklepu, w którym mogę zamówić wszystkie trzy rodzaje nici.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. można kupić np tutaj: casa cenina- http://www.casacenina.it/rainbow-gallery/splendor-s904-dark-golden-brown.html. łatwo zamówić i szybko przychodzą przesyłki.

      Usuń
    2. Nici Splendor nie spotkałam w polskich sklepach internetowych. Natomiast bez problemu można je kupić no tu, sklep sprawdzony, bardzo szybka dostawa, bezproblemowe, intuicyjne zamawianie:
      http://www.sewandso.co.uk/ran1146-0.html

      Terenia zaś dobrze napisała o mulinie jedwabnej - gdyż Splendor to ma właściwości jedwabiu, co prawda nie jest to mulina ale efekt jedwabiu będzie je łączył.

      Usuń
  9. Piękne dzięki za tłumaczenie,jesteście wielkie Dziewczyny!!!!!!
    Ja tradycyjnie będę wyszywać kordonkiem i proponowana kolorystyka z niewielkimi zmianami.też myślałam o satynowej tylko czy dobiorę kolory bo mam np. ciemną zieleń ,różowy i habrowy -zupełnie nie to czego potrzebuję.Pozdrawiam wszystkie Pasjonatki needlepointa

    OdpowiedzUsuń
  10. Duży wybór kordonków i mulin można znaleźć m.in w pasmanterii Haftix http://www.epasmanteria.pl/pl/, jest również Kreinik, ale nie takie, jak potrzebujemy. Ja mam mnóstwo różnych nici i mulin metalizowanych, więc dobiorę coś z zapasów. Satynowych DMC mam całą kolekcję, z innych firm również się znajdzie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Aga, serdeczne dzięki za tłumaczenie :*
    Musze przyznać że wreszcie organizatorzy pojechali tradycyjnym needelpointem i wreszcie można znowu z przyjemnością wrócić do haftu. Sama przymierzam się do wyszycia. A teraz dumam nad kolorami.
    Ceny funta i EUR zniechęcają do jakichkolwiek zakupów. Trzeba będzie się opierać o istniejące zasoby.
    Różne odcienie bieli i szarości mi się plączą po głowie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Być może się wezmę za projekt, ale później. Zrobiłam sobie APOM i wyszedł cudnie, tam wtedy nie było wiadomo, jaki będzie efekt końcowy, tutaj wiadomo i niby nie ma powodu, że zwlekać, jeśli chodzi o powody ze strony wzoru. Ale powodu ze strony życia już są: miałam kończyć UFOki, a jeszcze się zapisałam do SALu, gdzie poza xxx są też ściegi inne. Ale ten projekt mi się podoba, podglądać będę i przy okazji kolejnych zakupów gdzieś chyba zakupię monocanvę i machnę rameczkę :) Ale musi być więcej materiału, bo jakbym co miesiąc miała robótkę odkładać na miesiąc, to mnie cholera weźmie ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Dziś,......... a raczej wczoraj mąż zrobił mi fajną ramkę. Muszę nici wybrać, pinezki kupić i kanwę naciągnąć :)
    Kolorowych snów <3

    OdpowiedzUsuń
  14. Bizancjum! Coś na co moje ślepia się ucieszyły... Chyba chcę, chcę! Ale za dużo projektów - daje sobie czas do końca stycznia na zastanowienie - jak coś to nadgonię!

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo ciekawie napisane. Super wpis. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń

Porozmawiajmy ...